Hopp direkte til innhold

Geodata gir If flere muligheter

GIS-løsning fra Geodata skaper nye salgsmuligheter for forsikringsselskapet If. Selskapets selgere har fått et effektivt verktøy for å kombinere og visualisere de viktigste dataene fra interne og eksterne kilder. Brukerne i If er imponert over løsningens brukervennlighet og nytteverdi.

If har nesten 7000 ansatte og 3,6 millioner kunder, og er med det Nordens største skadeforsikringsselskap. I slutten av 2011 fikk If Bedrift implementert en GIS-løsning fra Geodata. Fra før hadde selskapet en løsning for sentralprospektering, hvor selgerne fikk tilsendt salgsprospekter til bruk ved mersalg og nysalg, men de hadde ingen gode muligheter for egenprospektering uten å måtte slå opp i registre og lese på skilter.

Gjør det enkelt å identifisere nye muligheter

Geodata har levert en visuell løsning i form av en kartapplikasjon som gjør det enkelt for selgerne å identifisere nye muligheter. Dette gjør den ved å kombinere Ifs interne data med eksterne data basert på bedrifters organisasjonsnumre.

- Geodata leverte først en komplett testversjon av løsningen vi har i dag, og vi så raskt at den fungerte godt og ville gi oss mange spennende muligheter. Løsningen syr sammen interne og eksterne data på en måte som både fungerer bra og ser visuelt flott ut, og dette var avgjørende for at vi valgte å gå for nettopp Geodatas løsning. Leverandører som faktisk leverer er essensielt, sier Petter Dybdahl, forretningsutvikler i If.

- Det er fascinerende å kunne se dataene visuelt, og dette gjør det også lettere for selgerne å se flere muligheter i det de driver med. Løsningen er integrert med Google Street View, noe som gir oss en del spennende resultater. Hvis for eksempel en kunde ringer oss og en selger skal bedømme risikoen kan vedkommende umiddelbart se hvordan bygningen ser ut, og han eller hun får enkelt en visuell oversikt over hvilke andre kunder vi har i nærheten, forteller Dybdahl.

Nyttig i kommunikasjon med både nye, eksisterende og tidligere kunder

If bruker løsningen til egenprospektering av både nye, eksisterende og tidligere kunder, og gjør det kort sagt enklere for selgerne å avgjøre hvilke bedrifter de skal kontakte. Hovedfokuset ligger på egenprospektering av eksisterende kunder, hvor Geodatas løsning gjør det enkelt for If å se hva kundene har og hva de mangler. I tillegg får selgerne opplysninger om blant annet tidligere forsikringssaker, geografisk plassering, bransjetilhørighet, hvor mange ansatte de har, hvor stor omsetning de har og hvem som er kundeansvarlig.

Løsningen benyttes også i arbeidet med å vinne tilbake tidligere kunder, hvor If kan hente ut de samme opplysningene som ved egenprospektering av eksisterende kunder. Til slutt er løsningen også aktuell ved nysalg, hvor If kan få en oversikt over hvilke kunder de ikke har, og identifisere aktuelle kandidater basert på for eksempel bransjetilhørighet. Disse opplysningene kan så kombineres med aktivitetsdata, slik at selgerne kan forsikre seg om at ingen If-ansatte har i vært kontakt med den potensielle kunden tidligere, eventuelt i løpet av de siste månedene. Denne oversikten gjør at If kan unngå at flere selgere kontakter samme kunde i løpet av kort tid.

Forenkler hverdagen og gir verdiskapning

- Geodata tilfredsstiller et tidligere udekket behov for egenprospektering hos oss. Når data fra flere ulike kilder kombineres og sys sammen til en helhet ser man helt andre dimensjoner enn dem man ellers ville ha sett. Det er svært nyttig for oss at alle disse dimensjonene nå kan kombineres i en kartapplikasjon, sier Petter Dybdahl.

If har bare positive erfaringer med løsningen Geodata har levert.

- Løsningen er svært enkel å bruke. Vi gir selgerne en liten skriftlig brukerveiledning, deretter lærer de seg å bruke løsningen selv. Vi er vant med å bruke kart for å komme fra A til B når vi er ute og reiser, så det at vi har fått en løsning for egenprospektering i form av en kartapplikasjon gir en gjenkjennelseseffekt som vi liker veldig godt. Løsningen er i bruk hver eneste dag, og gir oss en veldig fin oversikt over hvor vi er gode og ikke, sier Dybdahl.

I tillegg til at Geodatas løsning gjør Ifs hverdag enklere sørger den også for verdiskapning.

- Hvis en selger står uten prospekter finnes det alltid noe han eller hun kan gjøre. Vi får dermed mest mulig ut av hver enkelt selger, noe som både fører til økt effektivitet og kostnadsbesparelser. Og alt dette er viktig for oss, forteller Petter Dybdahl.

Geodata er ekstremt leveransedyktige

Løsningen har også senket kravene til sentralprospektering. Selgere som blir dyktige på et bestemt felt – for eksempel boligbyggelag på Østlandet – kan fokusere på sitt spesialområde, hvor de har suksess, i stedet for å bli styrt sentralt.

- Geodata er ekstremt leveransedyktige, og de er veldig gode på å knytte eksterne data sammen med våre interne data. Løsningen er enkel, og gir oss god oversikt over det vi trenger å vite. Det skaper helt klart merverdi for oss. Vi har også svært god erfaring med Geodatas kundeservice, hvor vi  forholder oss til én dedikert kontaktperson, sier Dybdahl.

If er også i gang med å implementere en utvidet versjon av løsningen. Når hele løsningen er oppe og går i løpet av våren vil If kunne få enda mer informasjon om bygningers eksakte plassering, hvilke bygninger som er forsikret og hvor skader har skjedd.

- Vi får generelt et mer visuelt risikobilde. Når for eksempel et område er utsatt for flom kan vi umiddelbart se hvilke bygninger vi har forsikret. Det gir helt andre muligheter når det gjelder for eksempel kundeservice. I slike tilfeller kan vi både varsle kundene våre og betjene dem på en litt annen – og bedre – måte.

If

If er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. Bruttopremieinntektene var vel 40 milliarder svenske kroner i 2012. Konsernet har 6 200 ansatte. If inngår i finanskonsernet Sampo Plc. If tilbyr skadeforsikringer til kunder på nasjonale markeder i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Baltikum. Dessuten tilbyr vi nordiske kunder med internasjonal virksomhet service ved filialkontorer og via nettverk.

Kontakt oss

  • Geirulv Storaker

    Geirulv Storaker

    Key Account Manager

    Tlf: +47 913 76 276