– Beredskapsarbeid i kommunene berører et vidt spekter av oppgaver og ansvar. Et eksempel som er stadig tilbakevendende, er håndtering av overvann og ekstremvær, og det ligger store muligheter i å bruke kartbaserte beredskapsplattformer for å samordne innsatsen, forteller Pål Ulvenes i Geodata.
Gjennom kommunenes risikoanalyser (ROS-analyser) blir trusler identifisert for å sette inn forebyggende tiltak og nødvendig beredskap. En ROS-analyse inneholder vurderinger rundt blant annet klima- og naturbaserte hendelser, brann og ulykker, forurensing, sammenbrudd av infrastruktur, smittespredning og forsyningssikkerhet og terror og sabotasje.
Godt beredskapsarbeid krever felles situasjonsbilde
Ulvenes leder arbeidet med å utvikle Geodata Origo – en IT-plattform for å forvalte geografiske data og utvikle tjenester og løsninger for kommuner og innbyggere.
– For å drive godt beredskapsarbeid – uansett hendelse og scenario – er det avgjørende å raskt få et felles situasjonsbilde, både for kriseledelse og beredskapsansvarlige, men også overfor innbyggerne og andre aktører som involveres i hendelser. Her gir kartbaserte plattformer mye verdi.
Derfor har Geodata utviklet Origo Beredskap – en løsning for å understøtte forebygging og håndtering av beredskapsarbeidet i kommuner. Løsningen består av et webkart bygget opp med nødvendige kartdata og verktøy.
Har fått øynene opp for GIS i beredskap
I Hamar kommune har beredskapskoordinator Hans-Erik Gaare fått øynene opp for mulighetene som ligger i verktøyene som GIS- og geodataavdelingen i kommunen bruker.
Nå er Gaare prosjekteier av et interkommunalt arbeid med mål om å ha en fullstendig, kartbasert beredskapsplattform klar i 2026, som alle kommunene i samarbeidet kan koble seg på. Initiativet til prosjektet kom fra Hedmark Kart – et interkommunalt samarbeid mellom 12 kommuner, som har gått sammen i en felles anskaffelse av en GIS-plattform.
– Det som overrasket meg mest når jeg startet i jobben min, var at vi hadde flere digitale krisehåndteringsverktøy, men ingen av dem hadde gode kartfunksjoner. Med min bakgrunn fra internasjonale operasjoner i Forsvaret, er jeg vant til å visualisere hvor hendelsene er – og dermed er kartet sentralt, forteller han.
Prosjektet er bredt forankret, med deltakere fra både beredskapssiden og GIS-avdelingene i samarbeidskommunene som sentrale bidragsytere. Den overordnede målsettingen er å styrke beredskapen ved å utvikle en kartbasert beredskapsplattform for beredskapsansvarlige og kriseledelsen.
Viktig å forstå hverandres språk
– Dette prosjektet skal bidra til å sikre en felles situasjonsforståelse og et tydelig, oppdatert geografisk bilde av hendelser – hvor det er, utstrekning og hva som finnes innenfor eller er i nærheten av situasjonen, forteller Gaare, som har høstet gode erfaringer fra samarbeidet så langt:
– Jeg tror noe av det viktigste vi har gjort i dette samarbeidet, er at beredskapsavdelinger og GIS-avdelinger har blitt bedre kjent med hverandres språk og terminologier og avklare hvordan en «bestilling» skal formuleres. Det er avgjørende for at de to kapasitetene skal fungere godt sammen i hendelseshåndteringen.
Håndterer hendelser langs Drammenselva
I Drammen kommune har de brukt Origo Beredskap som beredskapsplattform i noen år allerede – blant annet til å håndtere flomsituasjoner langs Drammenselva.
– Å ha en kartbasert beredskapsløsning med gode datakilder, gir oss et kraftfullt situasjonsbilde når hendelser oppstå, forteller beredskapssjef i kommunen, Sten Petter Aamodt.
Beredskapsløsningen i Drammen er sentrert rundt en stor samling av karttjenester, som DOK-data, eiendoms- og befolkningsdata og ulike temakartdata. I tillegg henter løsningen data fra ulike tjenester kommunen har.
– Det er en stor fordel for oss å kunne bruke pålitelige, gode nasjonale data i løsningen, som flomdata, for eksempel. Da er vi sikre på at de er oppdaterte til enhver tid, og slipper dermed vedlikeholdet av dataene.
Med Origo Beredskap kan du utføre flomsimuleringer for å se hvilke områder som kan være utsatt og bruke ruteberegning og omruting for å sikre fremkommelighet under hendelser.
Viktig verktøy i arealplansaker
Som beredskapssjef er ansvarsområdet bredt og ansvarsområdene dekker en rekke områder. Aamodt bruker beredskapsplattformen aktivt i hverdagen.
– Som beredskapssjef bruker jeg eksempelvis beredskapsløsningen når jeg skal uttale meg i arealplan-saker, for å sikre at vi ikke bygger mer sårbarhet i utsatte områder, forteller han og legger til:
– I tillegg er løsningen viktig i evakueringssituasjoner. Skulle det skje en hendelser som berører våre tjenester, er det svært viktig at vi raskt klarer å avdekke hvor f.eks. institusjoner og sårbare brukere og innbyggere er. Da er et godt datagrunnlag svært viktig.
Utvikler løsningen videre sammen med kommunene
Pål Ulvenes i Geodata forteller at beredskapsløsningen fra Geodata utvikles videre – i tett samarbeid med brukerne.
– For oss er det viktig at vi utvikler en kartbasert beredskapsløsning som møter alle de behov som brukerne har. Derfor ser vi også på hele prosessen rundt løsningen, som dokumentasjon, e-læring, brukerforum og brukerdialog, slik at vi hele tiden kan bygge ut og forbedre løsningen steg for steg.