Geodatas kundeundersøkelse: Slik skal vi gjøre kundeopplevelsen enda bedre

I september gjennomførte vi vår kundeundersøkelse. Her oppsummerer vi resultatene, og forteller hvordan vi skal jobbe for å gjøre kundeopplevelsen enda bedre.

– Å få gode og konkrete tilbakemeldinger fra våre kunder er viktig for oss. Vi skal holde det vi lover, og vi har et kundeløfte, som lover tett og god støtte og oppfølging gjennom hele kundeforholdet. For å oppfylle dette, må vi ha innsikt i hvordan kunden opplever oss og ta til oss og agere på tilbakemeldinger, forteller administrerende direktør i Geodata, Espen Kristiansen.  

Dette forteller dere oss

Bredden av problemstillinger som er løftet fram i tilbakemeldingene er naturlig nok stor. Enkelte har vært kunder av oss i lang tid og har god kunnskap om både fag og teknologi, mens andre er i startgropen med å ta i bruk ArcGIS-plattformen.  

Vi har oppsummert tilbakemeldingene fra dere i fire konkrete punkter:

  • Mer informasjon om mulighetene i ArcGIS-plattformen 
  • Gode tilbakemeldinger på kurs og opplæring
  • Fortsett med en rask og presis supporttjeneste
  • Geodata må bedre forstå våre behov

Mer om mulighetene i ArcGIS-plattformen

Vi får tilbakemeldinger på at dere ønsker mer informasjon om mulighetene i ArcGIS-plattformen. Selv om det finnes mye god produktinformasjon fra Esri, så etterspør flere produktinformasjon med en norsk kontekst.  

– I 2025 er vårt mål at vi skal vi bli bedre på å gi produktinformasjon om Esri-teknologien til kundene våre. Vi lanserte nye nettsider i november 2024, som gir oss en ny og bedre plattform for nettopp dette, i tillegg til de andre kanalene vi har til rådighet, som sosiale medier og nyhetsbrevet vårt har potensial til å gi mer og bedre produktinformasjon, forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør, Hege Brandal.  

Den beste og mest konkrete måten å få god produktinformasjon rundt Esri-teknologien er likevel Geotek, som er Geodatas årlige brukerkonferanse.

– Geotek er vårt flaggskip og fremste arena for å presentere mulighetene du har med ArcGIS-plattformen. Her får du to dager med innlegg og foredrag fra våre eksperter, og er en god arena for erfaringsutveksling og læring ansikt til ansikt. Dette er opplæring, innsikt og relevans på høyoktan, slår Hege fast.

Kurs og opplæring

Kurs og opplæring er populært. Mens noen foretrekker å bruke vår e-læringsplattform, foretrekker andre å ha «live» kurs, enten hos Geodata eller online. Det er også enkelte virksomheter som bestiller egne, bedriftstilpassede kurs eller workshops fra Geodata.  

– Det er en styrke at vi har bredde i kursplattformen vår, og som vi mestrer godt. Tilbakemeldingene fra kursene våre er gode, forteller ansvarlig for kurs og opplæring, Margrete Kristiansen.  

Nå er kurskalenderen for 1. halvår i 2025 klar. Her kan du velge mellom 16 ulike kurs i ulike formater. I tillegg vil e-læringsplattformen fylles på med relevante kurs i året som kommer.

Margrete Kristiansen
Leder opplæring
Geodata
Vårt mål er å tilby skreddersydd opplæring for å sikre best mulig læringsutbytte. Ved å gi grundig opplæring, sikrer vi at kundene våre oppnår suksess med våre løsninger.

Margrete Kristiansen, Leder opplæring, Geodata

Vårt mål er å tilby skreddersydd opplæring for å sikre best mulig læringsutbytte. Ved å gi grundig opplæring, sikrer vi at kundene våre oppnår suksess med våre løsninger.

Vi skal bli bedre på å forstå kundenes behov

Torgrim Høydahl er leder for kundeopplevelse i Geodata. Han forteller at arbeidet med å utvikle kundeopplevelse fortsetter. Blant annet er det opprettet en arbeidsgruppe med deltakere fra alle forretningsområdene i Geodata for å se på områder selskapet må blir bedre på – basert på hva kunder forteller, og hva vi opplever selv.  

– Dette er et viktig tiltak i arbeidet med å håndtere kundetilbakemeldinger på en god måte og finne frem til konkrete tiltak som gjør oss til et stadig mer kundeorientert selskap, forteller Torgrim, og legger til at Geodata jobber tett sammen med Esri og andre distributører:

– Samarbeid på tvers av landegrensene er viktig for å sikre at vi er samstemte om endringer og hvordan vi i fellesskap kan tilby treffsikre tjenester med bakgrunn i kundebehovene.

Fortsatt rask og presis kundesupport

Geodata får god score på supportarbeidet vi gjør. Så langt i år har vi løst om lag 3.000 supportsaker. Vi har vært i kontakt med over 1.000 brukere fra om lag 400 ulike kunder.

– Vi er glade for at vi får så gode tilbakemeldinger på supportarbeidet vårt. De siste årene har vi jobbet med å finne både riktig bemanning og form, slik at vi hele tiden kan tilby en god supporttjeneste til våre kunder, forteller leder av supportavdelingen, Åshild Lysaker.  

– Som kunde av Geodata, har du også tilgang til support-appen fra Esri. Denne gir tilgang til artikler, videosnutter, varslinger på kjente feil, Esri AI chatbot og ikke minst innsyn i supportsaker dere har med oss, samt muligheter for å kommunisere med oss gjennom appen, forteller Åshild.  

Åshild Lysaker
Avdelingsleder Support
Geodata
Som kunde av Geodata, har du også tilgang til support-appen fra Esri. Denne gir tilgang til artikler, videosnutter, varslinger på kjente feil, Esri AI chatbot og ikke minst innsyn i supportsaker dere har med oss, samt muligheter for å kommunisere med oss gjennom appen.

Åshild Lysaker, Avdelingsleder Support, Geodata

Som kunde av Geodata, har du også tilgang til support-appen fra Esri. Denne gir tilgang til artikler, videosnutter, varslinger på kjente feil, Esri AI chatbot og ikke minst innsyn i supportsaker dere har med oss, samt muligheter for å kommunisere med oss gjennom appen.