Betingelser for bruk av kart og tjenester fra Geodata AS
Avtalen omfatter bruk av offline kartdata og / eller tjenester fra Geodata Online.
Kart og tilhørende tjenester
Ved bruk av tjenester fra Geodata Online aksepterer Kunden betingelsene som omfattes av dette dokumentet.
Offline dataleveranse
Dersom Kunden har kjøpt tilgang til offline kartdata, gjelder følgende betingelser:
Dersom avtalen gjelder årlig abonnement på bruk av kartdata offline, kan kartdata lastes ned av Kunden selv i samsvar med Leverandørens anvisning. Slike nedlastede kartdata kan kun benyttes av Kunden for Kundens interne bruk i avtaleperioden. Dersom abonnementsavtalen avsluttes, skal alle kartdata slettes umiddelbart. Kunden skal skriftlig meddele Leverandøren om at slik sletting er gjennomført.
For engangsleveranser av offline kartdata, skal alle data slettes etter maksimalt 12 måneder.
Kartdata skal ikke videreselges eller leveres til tredjepart.
Leverandørens rettigheter og plikter – Online tjenester
Leverandøren har opphavsrett til alle tjenester, samt alle kartdata og applikasjoner som er utviklet av Leverandøren og som inngår i tjenesten. Dersom Leverandøren tilbyr kartdata, tjenester og/eller applikasjoner, hvor opphavsrett tilhører en tredjepart, har Leverandøren inngått en avtale som gir Leverandøren nødvendige rettigheter for å tilby Kunden avtalte tjenester.
Leverandøren har rett til å gjøre mindre endringer eller justeringer i tjenestene, forutsatt at tjenesten i det vesentlige fungerer i henhold til avtalte spesifikasjoner. For øvrig kan Leverandøren i alle tilfeller gjøre slike endringer i tjenestene som er påkrevd som følge av endringer i underliggende tjenester fra Leverandørens underleverandører og andre tredjeparter som Leverandøren er avhengig av for å levere sine tjenester (heretter i fellesskap og hver for seg betegnet som underleverandører). Kunden vil bli varslet uten ugrunnet opphold ved vesentlige endringer i tjenestene.
Ved endringer som krever at Kunden må endre sine systemer, vil eksisterende løsninger fungere i minimum 3 måneder etter at en endring er varslet, med mindre Leverandøren varsler at dette ikke kan garanteres som følge av endringer i underliggende tjenester fra underleverandører.
Leverandøren garanterer en oppetid på tjenestene på minimum 99,9 %. Oppetid beregnes ut fra at tjenestene skal være tilgjengelige hele døgnet - 24/7 - med fradrag for planlagt nedetid og nedetid som i henhold til Leverandørens målemetoder skyldes forhold hos underleverandører. Planlagt nedetid benyttes av Leverandøren for å drive jevnlig vedlikehold og oppdatering av tjenestene og Kunden vil normalt bli varslet med minimum 14 dagers skriftlig varsel.
Planlagt nedetid vil normalt finne sted mellom 22:00 - 05:00 og vil normalt begrense seg til 4 tilfeller per år.
Leverandøren vil benytte sine verktøy og sine metoder til å måle oppetid på tjenestene. Leverandøren vil måle oppetid per tjeneste på månedsbasis. En tjeneste regnes bare som nede dersom ingen deler av applikasjonen og/eller tjenesten er tilgjengelig for bruk av Kunden.
Leverandøren vil tilstrebe å påbegynne retting av feil innen én time i normal arbeidstid (08.00 – 16.00, med unntak av søndager, lørdager, helligdager, offentlige høytids- og/eller fridager, julaften og nyttårsaften), og innen 4 timer ut over normal arbeidstid. Dette gjelder imidlertid bare feil som påvirker funksjonaliteten eller tilgjengeligheten på tjenesten, som Leverandøren selv er ansvarlig for og som Kunden har innrapportert til support i samsvar med det som er angitt nedenfor. Det foregående gjelder dessuten bare slike feil som Leverandøren er ansvarlig for. Feil som skyldes forhold hos underleverandør er Leverandøren ikke ansvarlig for i forhold til Kunden, men Leverandøren vil melde feilen til Leverandørens underleverandør og følge opp feilrettingen. Leverandøren overvåker til enhver tid samtlige tjenester som tilbys gjennom Geodata Online. Alarmer ved feilsituasjoner sendes pr e-post og SMS til beredskapsgruppen for Geodata Online.
Kundens rettigheter og plikter – Online tjenester
Kunden har rett til å benytte kart og øvrige tjenester som Kunden har kjøpt tilgang til, i Kundens applikasjoner dersom Kunden har rettighetene til applikasjonene. Dette er utelukkende en rett for Kunden og Kunden har ingen tillatelse til å gi tilvarende rett til andre. Tredjepart som får tilgang til Kundens applikasjoner skal bare ha mulighet til å «se» kart og tjenester fra leverandøren i applikasjonen.
Kunden skal sørge for at applikasjonen er utviklet slik at vedkommende tredjepart ikke har mulighet til selv å inkludere Leverandørens kart og tjenester i sine egne applikasjoner. Kunden skal videre ikke medvirke til at tredjepart på annen måte enn angitt foran får tilgang til å se kart og tjenester fra Leverandøren. Kunden skal også uttrykkelig pålegge vedkommende tredjepart en forpliktelse til å ikke gjøre noe som strider mot dette Kunden har ikke rett til å laste ned data for lokal lagring og bruk
Alle feilsituasjoner skal meldes til support hos Leverandøren, på email support@geodata.no eller på telefon 99 27 90 00.
Alle applikasjoner som Kunden utvikler ved bruk av tjenestene, skal utvikles slik at alle kartbilder som vises er tydelig merket med følgende linje nederst i kartbildet:
”Kartgrunnlag: Kartverket, Geovekst og Kommuner / Geodata AS”
Linjen skal også vises på tilsvarende måte på alle utskrifter.
I tilknytning til de enkelte ord i linjen over skal det være aktive linker i samsvar følgende HTML-kode, eller tilsvarende:
Kartgrunnlag:
Geovekst og
Geodata AS
Leverandøren kan ved varsel til Kunden kreve endringer i teksten som skal vises i kartbilder med tilhørende linker.
Kunden skal da snarest innarbeide den endrede teksten og koden i sine applikasjoner.
Behandling av personopplysninger
Partene er innforstått med at avtaleforholdet i utgangspunktet ikke vil innebære behandling av personopplysninger om enkeltindivider. I den grad behandling av personopplysninger likevel skulle forekomme, opptrer Leverandøren og Kunden som selvstendig behandlingsansvarlige for hver av partenes respektive behandling av personopplysninger. I så tilfelle er hver av partene selv ansvarlige for å overholde sine respektive forpliktelser etter den til enhver tid gjeldende personvernlovgivning.
Behandling av informasjon fra grunnbok og matrikkel
Dersom avtalen inkluderer tilgang til informasjon fra Grunnboken og / eller Matrikkelen, er Kunden forpliktet til å behandle data i samsvar med Matrikkelloven, samt etter «Forskrift om utlevering, viderebruk og annen behandling av opplysninger fra grunnboken og matrikkelen».
Ansvar for feil og kompensasjon for nedetid
Dersom gjennomsnittlig oppetid for de tjenester Kunden har kjøpt tilgang til er under garantert nivå for en kalendermåned, jfr ovenfor, er Kunden berettiget til å få kompensasjon for nedetid. Kompensasjon for nedetid beregnes som en andel av Kundens totale kronebeløp for tjenestene det samme kalenderåret etter følgende modell:
Nedetid i % (N)
- N ≤ 0,1
Kompensasjon: 0% - 0,1 < N ≤ 1
Kompensasjon: 10% - 1 < N ≤ 5
Kompensasjon: 15% - 5 < N ≤ 10
Kompensasjon: 25% - N > 10
Kompensasjon: 50%
Dersom Kunden vil påberope seg rett til kompensasjon for en måned, må Kunden fremsette krav om kompensasjon innen 10 hverdager etter utløpet av vedkommende måned. Dersom Leverandørens målinger viser at Kunden har en slik rett utbetales kompensasjonen ved at Leverandøren avregner samlet kompensasjon én gang hvert kalenderår.
Avregningen foretas mot påfølgende faktura fra Leverandøren etter at beregningen er foretatt. Dersom Kunden avslutter sin bruk av tjenester fra Geodata Online uten at det er foretatt avregning i fakturaer, vil kompensasjonen utbetales til Kundens konto.
Kunden kan ikke kreve erstatning eller anvende andre sanksjoner som følge av nedetid i tjenester eller som følge av manglende responstid på feilmeldinger eller feilutbedring. For eventuelt annet mislighold fra Leverandørens side – inklusive eventuelle feil eller mangler i datagrunnlaget - er Leverandøren bare ansvarlig dersom Leverandøren selv har utvist uaktsomhet, samtidig som Kunden da bare kan kreve erstatning for direkte tap. Tapt fortjeneste, tap som følge av forsinket driftsstart og driftsavbrudd, tap som følge av tap av data, krav fra tredjeparter og andre konsekvenstap regnes ikke under noen omstendigheter som direkte tap. Samlet erstatning for alt mislighold som oppstår i løpet av en årsperiode, inkludert avtalt kompensasjon for nedetid, er begrenset til et beløp som tilsvarer 50 % avtalt vederlag for den samme årsperioden for vedkommende tjeneste som forholdet gjelder.
Avtalens varighet
En avtale om tilgang til Geodata Online gjelder for 12 måneder (ett år), og fornyes så automatisk for nye 12 måneder inntil den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelse må skje med minimum tre måneders skriftlig varsel før utløpet av inneværende årsperiode.
Tredjeparts lisenser
Dersom visse tjenester avhenger av en lisens til Leverandøren fra en underleverandør eller andre tredjeparter, og slik tredjepart sier opp sin lisens til Leverandøren eller Leverandøren på annen måtte ikke lenger vil være i stand til å tilby en tjeneste, eller del av en tjeneste, til Kunden, skal Leverandøren snarest mulig informere Kunden om dette og partene skal forsøke å finne en passende løsning for den oppståtte situasjonen. Uansett kan ikke Kunden fremme noen krav mot Leverandøren, annet enn et krav om forholdsmessig reduksjon av vederlaget for gjenværende del av årsperioden.
Force Majeure mv.
Dersom gjennomføring helt eller delvis hindres eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure.
Overdragelse
Rettigheter og forpliktelser kan ikke overdras eller på noen måte overføres til andre uten etter den annen parts skriftlige forhåndssamtykke. Bestemmelsen hindrer ikke at Leverandøren kan overdra sine forpliktelser i forbindelse med fusjon, fisjon, overdragelse av virksomheten til annen aktør eller annen omorganisering hos Leverandøren. I slike tilfeller skal Leverandøren varsle Kunden om eventuelt ny driftspart når omorganiseringen er gjennomført.
Konfidensialitet
All informasjon om innholdet i dette dokumentet er å betrakte som konfidensiell.
Prisjustering
Leverandøren kan i forbindelse med oppstart av en årsperiode justere prisen tilsvarende stigningen i statistisk sentralbyrås konsumprisindeks, med indeksen den 1. måneden før oppstart av første avtaleperiode som basisindeks. Leverandøren kan også, uavhengig av det som er angitt foran, justere sine priser med 14 dagers skriftlig varsel. Kunden har i et slikt tilfelle rett til å si opp Avtalen i løpet av den angitte 14 dagers perioden med virkning fra utløpet av 14 dagers perioden.
Tvister og tvisteløsning
Ev. tvister avgjøres av norske domstoler i henhold til norsk rett, med Oslo som verneting.