Treffsikker etablering av nye butikker: Location Analytics hjelper Coop i et komplekst dagligvaremarked

Coop er Norges nest største dagligvareaktør, og bruker geografiske data i sitt innsikts- og analysearbeid. Beslutningene tas på grunnlag av fakta – ikke magefølelsen.

For å sikre gode investeringer og riktig butikkportefølje bruker de egne data sammen med innhold og tjenester fra Geodata Online. Dette håndteres i det web-baserte verktøyet Location Analytics og er en viktig del av innsiktsarbeidet og håndteres av avdelingen for Etablering og Analyse, som ledes av Martin Taalesen.  

 

Location Analytics gjør kart, data og applikasjoner lette å finne, dele og bruke. All informasjon kan enkelt gjøres tilgjengelig på web og mobile enheter. Det gjør det enkelt å samarbeide på tvers av fagområder uavhengig av hvor du befinner deg.

– Min avdeling følger de fleste prosjekters gang – både på nyetableringer og utvikling av eksisterende portefølje, og vi bruker mye tid internt i organisasjonen på å fortelle hvor viktig det er å skjønne geografien rundt butikkene våre, forteller han, og legger til:  

 

– Det høres enkelt ut, men det er vanskelig. Vi må skjønne hele markedet rundt butikken. I vår bransje er det små marginer og tøff konkurranse og vi gjør store investeringer. Vi har ikke råd til å gjøre feiletableringer eller dårlige investeringer. Dermed er innsiktsarbeidet og data viktig, forteller Martin.

Location Analytics brukes som «nav» for å analysere datagrunnlaget i datavarehuset og koble det med data Coop produserer selv  

Martin Taalesen
Leder Etablering og Analyse
Coop
Jeg setter utrolig stor pris på fleksibiliteten vi har i løsningen vi bruker. Vi kan skru av og på ulike kartlag, mate inn egne data og medlemsdata. I vårt marked skjer endringer fort, og det krever en fleksibel partner – og det synes jeg vi har i Geodata.

Martin Taalesen, Leder Etablering og Analyse, Coop

Jeg setter utrolig stor pris på fleksibiliteten vi har i løsningen vi bruker. Vi kan skru av og på ulike kartlag, mate inn egne data og medlemsdata. I vårt marked skjer endringer fort, og det krever en fleksibel partner – og det synes jeg vi har i Geodata.

, ,