Roller i ArcGIS Online
Alle medlemmene i en organisasjon får tildelt en rolle for å utføre aksjoner i ArcGIS Online. En rolle definerer privilegier som et medlem har i organisasjonen.
Standard roller
Viewer – se elementer som kart, apper, etc delt av andre medlemmer, i tillegg til en del andre basis rettigheter. Kan ikke opprette eller dele innhold.
Data Editor – som Viewer, kan i tillegg redigere innhold delt av andre medlemmer
Bruker – som Data Editor, kan i tillegg opprette grupper og innhold
Utgiver – som Bruker, kan i tillegg publisere innhold
Tilrettelegger – som Utgiver, kan i tillegg invitere medlemmer fra s.k. ‘partnered collaboration’ til grupper samt administrere gruppene
Administrator – har rettigheter til å administrerer alle deler av organisasjonens ArcGIS Online
Tilpassede roller
I tillegg til ArcGIS Onlines standard roller kan organisasjonen definere sine egne roller. Dette kan være nyttig hvis man ønsker et mer finkornet sett med rettigheter for gitte medlemmer. F. eks. kan enkelte administrative oppgaver tildeles medlemmer gjennom en tilpasset rolle.
For å opprette en tilpasset rolle går man til Organisasjon – Innstillinger – Medlemsroller og velger Opprett Rolle
Her kan man opprette, redigere og administrere tilpassede medlemsroller. Roller kan opprettes basert på en eksisterende rolle eller rollemal ved å legge til eller fjerne rettigheter etter behov.
Merk: enkelte arbeidsflyter krever en kombinasjon av rettigheter, så før en ny rolle tildeles til medlemmer er det anbefalt å teste funksjonalitet og arbeidsflyt for rollen man har opprettet.
Endre roller
Et medlem som har rolle som Administrator kan endre rolle for et medlem ved å gå til Organisasjon – Medlemmer og velge rolle fra nedtrekksmenyen for det enkelte medlem.
Du finner mer informasjon om roller på ArcGIS Online hjelpesiden